کد مطلب:37079
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
دلائلي كه اهل تسنن براي ردّ حديث غدير يا به طور كلّي براي ردّ امامت و جانشيني حضرت علي ( عليه السلام ) مي آورند ، چيست ؟
اهل تسنن آيات و احاديثي را كه از آنها خلافت بلافصل علي ( عليه السلام ) استفاده مي گردد . توجيه و تأويل مي كنند ، به عنوان مثال درباره حديث غدير كه پيامبر فرمود : « من كنت مولاه فعلي مولاه؛ هركه من مولي و سرپرست وي مي باشم علي مولا و رهبر اوست » مي گويند كه مولي در اينجا به معناي دوست است؛ يعني : هر كه من دوست وي هستم ، علي هم دوست وي مي باشد . ناگفته پيداست اينكه پيامبر اسلام ( ص ) در آن صحنه خطير و موقعيت حساس آن جمعيت انبوه را نگه دارد و خطبه اي طولاني براي آنان بخواند و آنان را به قرآن و عترت توصيه و سفارش كند و آنگاه علي ( عليه السلام ) را روي دست بلند كند و بفرمايد : « هر كه من دوست وي هستم ، علي دوست اوست » . آيا امري سست و موهن نيست ؟ آيا با اين وصف كلمه مولي ، جز سرپرستي و رهبري و حق تصرف در شؤون مي تواند معناي ديگري داشته باشد ؟
اشكال ديگري كه آنان درباره علي ( عليه السلام ) گرفتند ، اين بود كه علي ( عليه السلام ) در راه اسلام جهاد كرده و بسياري از پدران و برادران و بستگان مسلمان را در حالي كه كافر بودند ، كشته بود . مي گفتند كه اگر علي ( عليه السلام ) روي كار بيايد ، مسلمانان به او گرايش نخواهند يافت ، چرا كه علي ( عليه السلام ) پدر يا برادر آنها را كشته است .
روشن است اين اشكال تا چه پايه بي ارزش است ؛ زيرا اولاً كسي كه واقعاً ايمان دارد ، نبايد درباره شخصي كه خداوند معين كرده چون و چرا كند .
ثانياً ، قتل كافران و مشركان به دست علي ( عليه السلام ) به دستور خدا و پيامبر بوده است و در اين صورت بايد گفت كه ، نعوذ بالله ، خدا هم دست از خدايي اش بردارد و پيامبر ( ص ) هم دست از پيامبري اش بردارد . تا مردم با او دشمن نشوند . اگر مسلمانان درك صحيحي از اسلام داشته باشند ، بايد بفهمند كه علي ( عليه السلام ) كفار را به خاطر خدا كشته است و علي ( عليه السلام ) را به خاطر مجاهدتها و فداكاريهايش دوست بدارند ، نه دشمن .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.